گیاهپزشکی(حشره شناسی و بیماری شناسی کشاورزی)

گیاهپزشکی(حشره شناسی و بیماری شناسی کشاورزی)

سایت تخصصی رشته گیاهپزشکی

 با سلام خدمت دوستان و علاقمندان عزیز

با توجه به این که دوستان سوالات متعددی در مورد مفهوم نسبت های مختلف حشره کش ها، علفکش ها و کودها مانند یک در هزار، دو در هزار، یا 1000 پی پی ام و... از بنده می پرسند لازم دیدم که این مطلب را در سایت قرار دهم امیدوارم که برای دوستان عزیز سودمند باشد

در تهیه آفتکش ها یا هر ترکیب دیگری که در مزارع، باغ ها و گلخانه استفاده می شود لازم است که مقدار مشخصی از کود یا آفتکش با مقدار مشخصی از آب مخلوط یا محلول شود تا بتوان از آن محلول یا مخلوط در مجاورت گیاه زنده استفاده کرد.
چرا که اگر آفتکش های رقیق سازی نشوند به شدت برای گیاه مضر هستند و علاوه بر آفت یا عامل بیماریزای مورد نظر، خود گیاه را نیز از بین میبرند.
در آماده‌سازی اصطلاحات مختلفی به کار میرود:

یک در هزار

این اصطلاح یک تناسب بین ماده مورد نظر ما (مانند کود و سم) و آب ایجاد میکند. ابتدا یک واحد اندازه‌گیری که برای ما مقدور است انتخاب میکنیم. مانند گرم یا کیلوگرم که توسط ترازو اندازه‌گیری میشود. حال برای مثال میگوییم روش مصرف یک کود «یک در هزار» است. یعنی یک واحد کود باید در یک هزار واحد آب حل شود.

یعنی برای مثال یک گرم سم باید در یک هزار گرم آب حل شود. (در مورد مایعات با درصدی خطا میتوان یک سی‌سی یا معادل یک گرم درنظر گرفت. هرچند که این خطا باید در مقادیر بزرگ بیشتر لحاظ گردد. زیرا یک لیتر سم ممکن است خیلی بیشتر از یک کیلوگرم یا کمتر از آن باشد)

حال اگر بتوانیم 3 گرم کود اندازه‌گیری بکنیم آن سه گرم کود را باید در سه هزار گرم آب (سه کیلو گرم) حل کنیم تا دوز مصرف آن «یک در هزار» باشد ولی اگر گفته شود کود یا سمی را به صورت «۳ در هزار» مصرف کنیم. میبایست ۳گرم کود در یک کیلوگرم آب حل شود.

PPM

قسمت در میلیون Part per million یعنی یک قسمت از ماده مورد نظر (مانند یک سم خاص) در یک میلیون قسمت از آب حل شود. این یک تناسب است و میتوان مقدار آب را کم یا زیاد کرده و به همان میزان مقدار سم کم و زیاد میشود. مثلا اگر هدف ساختن 10ppm باشد. ابتدا باید یک واحد اندازه‌گیری انتخاب کنیم. مانند گرم یا لیتر یا کیلوگرم یا … و سم مورد نظر را با آن اندازه‌گیری کنیم. مثلا یک گرم سم اندازه‌گیری کردیم. آن وقت آن یک گرم سم را باید در یک میلیون گرم آب حل کنیم.



نویسنده: دکتر آیدین زیبایی و دکتر رقیه حبیبی ׀ تاریخ: پنج شنبه 21 آبان 1394برچسب:یک در هزار, دو در هزار, پی پی ام,ppm, ׀ موضوع: <-CategoryName-> ׀

CopyRight| 2009 , plant-protection-science.LoxBlog.Com , All Rights Reserved
Powered By LoxBlog.Com | Template By:
NazTarin.Com