گیاهپزشکی(حشره شناسی و بیماری شناسی کشاورزی)

گیاهپزشکی(حشره شناسی و بیماری شناسی کشاورزی)

سایت تخصصی رشته گیاهپزشکی


درخت شب خسب:

درخت "شب خسب" و یا "ابریشم" نام نوعی درخت است که بیشتر در ایران به عنوان درخت زینتی استفاده می شود. این درخت در سطح آسیا پراکنده است و در واقع این به خاطر شرایط آب وهوایی است که گیاه را وادار می سازد تا برخی مناطق را برای رشد بهتر انتخاب کند.این گیاه دارای ظاهری بسیار زیباست وخواص درمانی آن هنوز در حال بررسی است. پراکندگی بیش از اندازه این گیاه را می توان در پاره ای از جنگلهای خزری در شمال ایران مشاهده کرد.

درخت شب خسب توسط یک نجیب زاده ایتالیایی در قرن 18 میلادی به مردم اروپا معرفی شد . مردم ایران این درخت را با نام درخت ابریشم می شناسند. در برخی مناطق آسیای شرقی به این درخت  میموسا گفته می شود. این درخت هنگام شب و هنگامی که هوا بارانی و مرطوب است حالت افتادگی دارد.
رنگ پوست تنه درخت سبز نقره فام است و برگهای آن باریک وبلند کشیده و اندازه آن 25-20 سانتی متر است و برگچه های آن دو سانتی متر است. رنگ گلهای آن به رنگ سفید و صورتی است. گلها به صورت خوشه ای است
میوه های این درخت مثل باقالا هستند با این تفاوت که به رنگ قهوه ای هستند و غلاف آنها از غلاف باقالا سخت تر است . 
خواص شب خسب:
این گیاه در برابر آلودگی های صوتی و صنعتی مقاوم است. با وجود اینکه این گیاه زینتی و سایه گستر است اما باجذب بسیاری از حشرات به سمت خود مثل زنبور عسل باعث کاهش مصرف بسیاری از حشره کش ها می شود. این گیاه دارای خواص درمانی فراوانی است که از آن جمله می توان گفت که پوست تنه آن برای درمان زخم و کوفتگی مناسب است. و دانه های میوه آن برای خوراک دام استفاده می شود.

گیاه چریش:

در جوامع روستایی هندوستان، مخلوط کردن برگ های خشک شده این گیاه با دانه های انبار شده و یا قرار دادن آنها در بین لایه های لباس های پشمی برای جلوگیری از بید خوردگی، یک کار بسیار سابقه دار و قدیمی است که هنوز هم انجام می گیرد.

اولین گزارشات علمی در خصوص خواص این درخت، به دهه 1930 باز می گردد و از آن زمان به بعد، با تاثیر دادن فرآورده های مختلف چریش علیه آفات گوناگون، اطلاعات فراوانی به دست آمده است و این بررسی ها هنوز هم ادامه دارد. اغلب اطلاعات به دست آمده، به تاثیرات حشره کشی، ضد تغذیه ای، ممانعت از رشد یا تخم ریزی و اثرات ضد باروری و ضد هورمونی این فرآورده ها، علیه طیف وسیعی از حشرات اشاره دارند.
در سال 1968 اولین ترکیب موثره خالص از این گیاه توسطMorgan & Butterworth   استحصال شد و این ماده را آزادیراکتین- معروف ترین و موثرترین حشره کش گیاهی شناخته شده - نامگذاری کردند.

اسطوخودوس :

 اسطوخودوس به اندازه ی گلوله های نفتالین و دیگر حشره کش های سمی برای از بین بردن بیدها موثر است.
روش استفاده: ۴ قطره روغن گیاه اسطوخودوس را روی یک مکعب چوبی یا سنگ اسفنجی بریزید و آن را در گوشه ای از گنجه یا کمد لباس ها قرار دهید. مرتباً این کار را تکرار کنید؛ به خصوص در ماه شهریور که زمان از تخم درآمدن بیدها است. همچنین می توانید گل های اسطوخودوس را خشک کرده داخل کیسه های کوچکی بریزید و بدوزید. کیسه های کوچک اسطوخودوس را در کمد لباس های تان قرار دهید به این ترتیب لباس های شما بوی مطبوعی خواهند گرفت و از آسیب بیدها در امان خواهد ماند.

اخیرا شرکت های مختلفی در زمینه تجاری سازی حشره کش های گیاهی فعالیت می کنند و حشره کش های گیاهی خود را برای مصارف کشاورزی عرضه می کنند که در ایران نیز از این دست شرکت ها در زمینه تولیدات حشره کش های گیاهی برای مصارف کشاورزی بسیار است اما در زمینه حشره کش های خانگی شرکت افشانه گیاه خزر اولین و تنها شرکت فعال در زمینه تولید حشره کش های گیاهی خانگی می باشد که هم اکنون این شرکت با چهار محصول مختلف در بازار ایران شناخته می شود که محصولات این شرکت با برند سبزآسا (sabzasa) به ترتیب عبارتند از:

1-حشره کش گیاهی ساتوکس (Satox):

علیه ساس تختخواب 


این ترکیب در واقع یک ساس کش کاملا گیاهی می باشد که مشکل ساس را برای همیشه برطرف می نماید و در عین حال هیچ گونه ضرری برای انسان به خصوص کودکان ندارد.

 

 

2- حشره کش گیاهی ویتال (Vital)

حشره کش کاملا گیاهی برای آفات و بیماری های گیاهان اپارتمانی است که علاوه بر حشرات آفت می تواند بیماری های قارچی و باکتریایی این گیاهان را برطرف نماید

 

 

3- حشره کش کاملا گیاهی پیتار (Pitar)

این حشره کش کاملا گیاهی بوده و برای کنترل حشرات خانگی مانند سوسک، مورچه، انواع سوسری و ... می باشد و جایگزین گیاهی مناسبی برای نمونه های شیمیایی می باشد.

 

4- حشره کش ریمو (Rimo)

برای از بین بردن حشرات، باکتری ها و قارچ های محیط زندگی و نگهداری حیوانات خانگی می باشد که با استفاده از این محصول محیطی بسیار ایمن و پاک را برای نگهداری حیوانات خانگی ایجاد می نماییم

منبع:www.afshanegiah.ir

برای کسب اطلاعات بیشتر از نحوه دریافت محصولات فوق و آشنایی بیشتر با آن ها می توانید به سایت www.afshanegiah.ir

مراجعه نمایید.

 



نویسنده: دکتر آیدین زیبایی و دکتر رقیه حبیبی ׀ تاریخ: پنج شنبه 16 دی 1395برچسب:حشره کش های گیاهی, حشره کش گیاهی, حشره کش کاملا گیاهی, حشره کش گیاهی ساتوکس, ساتوکس, ریمو, ویتال, پیتار, سبزآسا, سبزاسا,sabzasaT, Satox, vital, rimo, ׀ موضوع: <-CategoryName-> ׀

CopyRight| 2009 , plant-protection-science.LoxBlog.Com , All Rights Reserved
Powered By LoxBlog.Com | Template By:
NazTarin.Com