گیاهپزشکی(حشره شناسی و بیماری شناسی کشاورزی)

گیاهپزشکی(حشره شناسی و بیماری شناسی کشاورزی)

سایت تخصصی رشته گیاهپزشکی

تحقیقات جدید نشان می دهند زنبورهای عسل سحرخیز می توانند به راحتی گلهای تازه شکفته سپیده دم را پیدا کرده و بهترین غذا را نوش جان کنند زیرا این حشرات سودمند در صبح های زود باهوشترند.این قدرت بالا در صبحگاه شاید از این رو شکل گرفته باشد که این حشرات باهوش بتوانند گیاهان در حال شکفته شدن را به راحتی ردیابی کرده و جستجوی شهد گل برای آنها پربارتر شود.

تحقیقات پیشین نشان می دهند میزان شهد گلها در هنگام صبح بیشتر دیگر ساعات روز است، از این رو این مدت زمان دوره ای است که شناسایی رایحه های جدید و تازه می تواند برای زنبورها مفید باشد.

روند به خاطر سپردن رایحه های جدیدی که توسط گلها آزاد می شود برای مغز زنبورها روندی بسیار پر مصرف است و انرژی زیادی صرف می کند از این رو کاهش میزان هوشمندی این حشرات در طول روز می تواند به آنها در ذخیره انرژی کمک کند.

محققان دانشگاه "کونستانز" در آلمان، برای مطالعه این پدیده هزار زنبور عسل گشت زن را جمع آوری کرده و گروهی از آنها را در ازای پاداش غذا به گونه ای آموزش دادند که در زمان های مختلفی از روز به دنبال رایحه های جدید بگردند. به این شکل دانشمندان می توانستند واکنش درست زنبورها را نسبت به رایحه های جدید مطالعه کنند.

پاسخ درست در برابر یک رایحه جدید به معنی انبساط دادن خرطوم مکشی حشره است که معمولا برای جمع آوری شهد گلها از آن استفاده می شود.

نتایج نشان داد زنبورهایی که برای ردیابی رایحه های جدید در صبح زود آموزش دیده بودند از حافظه قویتری برای به یاد آوردن مفهوم رایحه ها برخوردار بودند. قبل از این نیز دانشمندان پی برده بودند رفتار زنبورها با زمانهای مختلف روز در ارتباط مستقیم است. اما مطالعه اخیر به گفته محققان اولین مطالعه ای است که نشان می دهد زنبورها در صبحها باهوشترند.

دانشمندان این توانایی زنبورها را نتیجه همکاری و هم زیستی مسالمت آمیز زنبورها و گلهایی که گرده افشانی آنها به عهده زنبورها است می دانند. به گفته آنها یک زنبور سحرخیز بودن و یافتن زودهنگام گلهای تازه شکفته بسیار بهتر از سر و کله زدن با رقبایی مانند پروانه ها، حشرات و زنبورهای کندوهای همسایه است.

بر اساس گزارش بی بی سی، دانشمندان می گویند زنبورها نه تنها به خاطر گرده افشانی گیاهانی که زنجیره غذایی ما را تشکیل می دهند از اهمیت بالایی برخوردارند بلکه به دلیل گرده افشانی و کمک به رشد گلهای وحشی به حفظ زیبایی طبیعت و تنوع گونه های گیاهان وحشی کمک می کنند.



نویسنده: دکتر آیدین زیبایی و دکتر رقیه حبیبی ׀ تاریخ: جمعه 12 آبان 1391برچسب:, ׀ موضوع: <-CategoryName-> ׀

CopyRight| 2009 , plant-protection-science.LoxBlog.Com , All Rights Reserved
Powered By LoxBlog.Com | Template By:
NazTarin.Com