گیاهپزشکی(حشره شناسی و بیماری شناسی کشاورزی)

سایت تخصصی رشته گیاهپزشکی

دانشمندان در لابراتوار بیولوژی مولکولی اروپا در آلمان که به تازگی موفق به نمایش جنینی دیجیتالی شده بودند اکنون توانسته اند با بخشیدن دو بال به این جنین جنین دیجیتال تصویر حشره کوچک و بالداری را به نمایش بگذارند.دانشمندان در گزارش خود توضیح دادند چگونه توانسته اند رشد مگس سرکه را بر روی فیلم به تصویر بکشند و اولین گروهی بوده اند که توانسته اند شکل گیری چشم و بخش میانی مغز را در "زبرافیشها" به ثبت برسانند. تکنیک جدید تصویربرداری آنها همچنین اطلاعات زیادی از فرایندها و موجودات زنده ای که به دلیل عدم توانایی در استفاده از میکروسکوپ در مطالعه بر روی آنها ناشناخته باقی مانده اند را در اختیار دانشمندان قرار خواهد داد.

به گفته دانشمندان نمونه های مطالعاتی غیر شفافی مانند جنین مگس سرکه نور را پراکنده کرده و از این رو میکروسکوپ، ترکیبی در هم از اطلاعات خوب و بد و تصاویر واضح و ناواضح را ارائه می کند. اما تکنیک جدید امکان تشخیص اطلاعات خوب را از بد فراهم آورده و از این رو می توان از ارگانیزمهایی که به دلیل خصوصیات نوری نامناسب تا کنون ناشناخته باقی مانده بودند، اطلاعات ارزشمندی به دست آورد.

محققان به جای استفاده از تکنیکهای  قدیمی از تابش الگوهایی متنوع از نور بر روی نمونه های کدر مورد مطالعه استفاده کردند که این شیوه، تصویری شامل نشانه های متغیر روشن و تاریک به وجود می آورد. با تغییر کردن الگوی نور وضوح این نشانه های تاریک و روشن نیز تغییر می کنند. با ثبت چندین تصویر مختلف با کمک الگوهای نوری متفاوت و ترکیب رایانه ای این تصاویر با یکدیگر می توان تاثیر نورهای پراکنده را فیلتر کرده و تصویری واضح از نمونه مورد مطالعه به دست آورد.

همچنین دانشمندان با ترکیب این شیوه با تصویربرداری از زوایای مختلف توانستند فیلمی سه بعدی از جنین درحال رشد مگس سرکه به دست آورند و در حدود یک میلیون تصویر از سه روز اول رشد جنین "زبرافیشها" به ثبت برسانند.

بر اساس گزارش ساینس دیلی، محققان بر این باورند توانایی ثبت چنین تصاویر واضحی از جانداران کدر که امکان مشاهده میکروسکوپی آنها وجود ندارد، تاثیری حیاتی بر تحلیل های رایانه ای از قبیل ردیابی حرکات یک سلول و تقسیم بندی های سلولی در جنین دیجیتالی شده دارد. 



نویسنده: دکتر آیدین زیبایی و دکتر رقیه حبیبی ׀ تاریخ: دو شنبه 15 آبان 1391برچسب:, ׀ موضوع: <-CategoryName-> ׀

CopyRight| 2009 , plant-protection-science.LoxBlog.Com , All Rights Reserved
Powered By LoxBlog.Com | Template By:
NazTarin.Com