گیاهپزشکی(حشره شناسی و بیماری شناسی کشاورزی)

سایت تخصصی رشته گیاهپزشکی

تولید زنبور تریکوگراما

تولید انبوه زنبور تریکوگراما در انسکتاریوم مستلزم تکثیر این زنبور به روی میزبان واسط بید غلات است که در نتیجه نسل گیری های مداوم به روی میزان واسط تحت شرایط بهینه حرارتی و رطوبی انسکتاریوم، زنبورهای تولیدی ضعیف بوده و جمعیت افراد نر و بدون بال افزایش می یابد. همچنین تغییراتی در رژیم غذایی زنبورها به وجود می آید که در نهایت موجب ضعف و گرایش کمتر زنبورهای رهاسازی شده به غذای اصلی (تخم آفت هدف) می شود. در نتیجه افت چشم گیری در میزان کارآیی زنبورها برای کنترل آفت روی می دهد. بنابراین حفظ کیفیت افزایش قدرت و تقویت زنبورهای تریکوگرامای تولیدی در انسکتاریوم از  اهمیت ویژه ای در میزان موفقیت برنامه بیولوژیک برخوردار است. برای حفظ کارآیی زنبورها ضروری است که در طول دوره پرورش به طور منظم و برنامه ریزی شده از زنبورهای پرورش یافته به روی تخم میزبان اصلی و یا زنبورهای طبیعی جمع آوری شده از طبیعت به عنوان نسل مؤسس استفاده کرده به نحوی که زنبور برای رهاسازی بیش از پنج الی شش نسل به روی میزبان واسط پرورش نیافته باشد بدین لحاظ ضروری است در کنار خط تولید انبوه زنبور بر روی میزبان واسط امکانات و شرایط پرورش میزبان اصلی نیز فراهم گردد تا بدین ترتیب پس از نسل گیری از زنبورها بر روی تخم سیتو تروگا از این زنبورها به عنوان نسل مؤسس برای خط تولید استفاده شود با تمام این اوصاف برای گسترش این تکنولوژی چندین تغییر نیاز خواهد بود تا بتوانیم به راحتی تولید نماییم و در بخش های تجاری توانایی تولید انبوه داشته باشیم از مشکلات اصلی که از تولید به صورت انبوه جلوگیری می کند شدت و سختی کار است و همچنین در این کار شرایط پرخطری از لحاظ تکثیر آفت به وجود می آید. این دو مشکل فقط از طریق طرح های مهندسی و تصمیم گیری های به موقع در سیستم پرورش، مرتفع خواهد شد.

نحوه پرورش میزبان واسط و به کارگیری زمان بندی متناسب با شروع آفت از نکات مهم در تولید تریکوگراما است. همچنین نوع میزبان واسطی که به راحتی پرورش یابد حائز اهمیت است. مثلاً برای از بین بردن کرم جوانه صنوبر نیز از تریکوگراما استفاده می کنند میزبان واسط در تولید اگر پروانه بید آرد مدیترانه ای باشد به دلیل اینکه پروسه تولید این بید با سختی توأم است و مانعی در تولید به حساب می آید از پروانه بید Angoumois استفاده می کنند که از شدت کار در تولید می کاهد زیرا این بید به راحتی قابل تکثیر بوده و تخم آن نیز به آسانی توسط تریکوگراما پارازیت می شود.

علاوه بر نکات فوق مکانیزه نمودن تولید و تجهیزات آن، جمع آوری آفات حد واسط، افزایش قدرت تخم گزاری بیدها، تحقیق در تأثیر تغذیه در پرورش قابلیت باروری، تعیین شرایط بهینه تولید (از لحاظ نور، دما و رطوبت) برای هر مرحله از آفت و پارازیتوئید و در نهایت، تولید مهم ترین غذای ویژه برای تریکوگراما از نکات ضروری در موفقیت این طرح است.

بهترین زمان ذخیره سازی تریکوگراما در دمای کم و در مرحله پیش شفیرگی است و آزمایش ها نشان داده که پیش شفیره های پارازیتوئید می توانند بدون صورت حتی تا سیصد روز تا درصد خروجی بالا نگهداری شوند. این یک موفقیت در ذخیره سازی است که بستگی زیاد به هر دوگونه آفت و تریکوگراما دارد. بیشترین گونه های تریکوگراما تفاوتی با هم ندارند و در حال حاضر تخم های چندین گونه قابل دسترسی است. تحقیقات نشان داده که گونه های مستعد تریکوگراما در یک محدوده وسیعی قابلیت کنترل آفات را دارند. در طول دوره رویش گیاه، تریکوگرامای تولید شده می تواند مورد استفاده قرار گیرد که در این حالت تخم های آفات مورد نظر این زنبور در زمان های متفاوت مورد هجوم واقع می شوند. توسعه و گسترش این آفات در انسکتاریوم ها می تواند کارآیی زنبور را بهبود بخشد.

گزارش در رابطه با تولید پارازیت کننده ها نشان می دهد که کیفیت بالای تولید آنها بستگی به طول عمر، جفت گیری و توانایی تشخیص آفت داشته همچنین این عوامل به صورت بنیادی باعث افزایش کارایی علاوه بر رها سازی و تکثیر، می شوند. کیفیت پارازیتوئید در رابطه با وضعیت فیزیولوژیکی آن ها معنی می گیرد. مواد غذایی به صورت معنی داری می تواند در طول عمر و جفت گیری زنبورهای تریکوگراما تأثیر گذارد و به علاوه باعث بالارفتن ظرفیت تولید شود. مواد غذایی در خروج زنبور و رها شدن آن در مزارع نیز بسیار مهم است. بنابراین بهبود دادن طول عمر، جفت گیری و توانایی و در نهایت پارازیت نمودن جمعیت آفت نیز تحت تأثیر ماده غذایی قرار دارد.

 کنه های شکاری

كنه هاي شكاري، دشمنان بيد غلات:

 

معمولا در آزمايشگاه هنگام پرورش بيد غلات، كنه هاي شكاري مشاهده مي شود كه يك نوع از اين كنه ها به كنه شكم گنده معروف است. اين كنه خيلي سريع در تمام مراحل رشدي بيد غلات (تخم، لارو، حشره بالغ) تكثير پيدا مي كند و تمام مراحل رشد را سريعا از بين مي برد. بنابراين هميشه بايد بطور آماده باش براي مبارزه با اين كنه باشيم. كنه هاي نر به مراتب كوچكتر از كنه هاي ماده هستند و حركتشان نسبت به كنه هاي ماده سريعتر است. سيكل رشد و نمو اين كنه ها 4 تا 5 روز است. اين كنه هاي حتي براي انسان نيز زيان آور بوده و وارد پوست بدن مي شوند كه در نهايت ايجاد خارش و التهاب مي نمايد.

كنه ها به راحتي و از طريق مواد بيولوژيك وارد انسكتاريوم مي شوند. لارو، شفيره، پروانه و حتي تخم بيدي كه خريداري مي كنيد ممكن است آلوده به كنه باشد.

بهترين راه ديدن اين كنه ها از طريق بزرگنمايي 5 تا 10 (توسط لوب) بر روي پارچه سياه رنگ است. چون رنگ عمومي اين كنه زرد است به راحتي مي توان آنرا مشاهده نمود.

ضدعفوني مرتب سالن ها و اتاقهاي انسكتاريوم و وسايلي كه بويژه در پروانه گيري و تخمگيري استفاده مي شود و همچنين استفاده از پادري هاي آغشته به كنه كش مي تواند در كاهش جمعيت كنه تاثير به سزايي داشته باشد. همچنين در صورتي كه در زمان پروانه گيري آلودگي به كنه مشاهده شود مي توان كاورها و قابهاي داخل آن را بلافاصله پس از پروانه گيري سمپاشي كرده و اين كار را هفته اي 2 تا 3 مرتبه تكرار نمود.

بيولوژي و اكولوژي زنبور تريكوگراما:

زنبور تريكوگراما Trichogramma sp. از راسته بال غشائيان و از خانواده تريكوگراماتيده است. اين زنبور تخم هاي پروانه هاي زيان آور در محصولات كشاورزي را پارازيت مي كند. لارو اين زنبور زندگي انگلي دارد و غذاي آن محتويات تخم آفت است، به همين دليل تخم هاي پارازيت زنبور هيچگونه زياني براي گياهان ندارد و در نتيجه آزادانه رشد مي كند.

تعداد تخمي كه زنبور تريكوگراما در داخل تخم آفت مي گذارد بستگي به اندازه تخم ميزبان (آفت) دارد بطوريكه روي تخم بيد غلات فقط يك تخم و روي تخم هليوتيس 2 تا 4 عدد تخم مي گذارد.  تخم هاي ميزبان در نتيجه فعاليت لارو زنبور و تغذيه از جنين آفت به رنگ تيره (قهوه اي تيره مايل به سياه) در مي آيد.

چرخه زندگي تريكوگراما از تخم تا خروج زنبور سريع انجام مي شود بطوريكه در درجه حرارت 32-30 درجه در مدت 8 روز، در دماي 28 درجه حدود 9 روز، در 25 درجه يازده روز و در دماي 22 درجه حدود 14 روز به طول مي انجامد. دماي بهينه براي رشد اين زنبور 25-22 درجه و رطوبت 80%-75% مي باشد.

حشره ماده مي تواند از 50 تا 80 عدد تخم بگذارد در حالي كه بيد غلات 25 تا 50 تخم مي گذارد. در دماي بالاتر 35 و پايينتر از 14 درجه تخم ريزي به ندرت انجام مي شود و در دماي زير 10 درجه به كلي قطع شده و زنبور غير فعال ميگردد.

سوش محلي تريكوگراما:

 

در مناطفي كه تريكوگراماي پرورشي رهاسازي نشده است مي توانيم اقدام به پيدا نمودن تريكوگراماي محلي نماييم كه پس از يافتن تخمهاي پارازيته آنها را در لوله هاي آزمايش پرورش مي دهيم. مثلا در مزارع برنج علاوه بر جستجو براي پيدا كردن تخمهاي كرم ساقه خوار پارازيت شده در خود مزرعه بايد در ميان علفهاي هرز اطراف و همچنين مزارع صيفي نزديك به آن را مورد بررسي و كاوش قرار دهيم و در مزرعه پنبه براي يافتن تخم هليوتيس پارازيته بايد هم مزارع پنبه، يوجه، ذرت و گوجه فرنگي را جستجو كنيم و يا زنبورهايي كه در باغات روي آفات درختان فعاليت مي كنند براي پيدا كردن تخم پارازيت، بايد علفهاي هرز پايين و اطراف درختان را نيز جستجو كرده تا تخمهاي پارازيت را پيدا نماييم.

از طريق تله گذاري نيز مي توان اقدام به شكار زنبورهاي بومي نمود بدين ترتيب كه برگه هايي حاوي تخمهاي ميزبان (بيد غلات يا افستيا و يا ميزبان اصلي) را در مزارع يا باغاتي كه احتمال وجود تريكوگراما دارد گذاشته و روز بعد اقدام به جمع آوري آنها مي نماييم. پس از چند روز اگر تخمي پارازيت شده باشد تغيير رنگ داده و تيره مي شود.

پس از جداسازي تخمهاي پارازيت به روش هاي مختلف در داخل لوله هاي آزمايش آنها را پرورش داده و مطابق جدول زير آماربرداري مي كنيم:

تاريخ

منطقه

نوع گياه

مقدار تخم آفت

مقدار تخم پارازيته

درصد پارازيت

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 اگر بخواهيم در آزمايشگاه تخم پارازيته روي ميزبان اصلي داشته باشيم بايد پروانه آفت را كه در حال تخمريزي است را با زنبور تريكوگراما در داخل جعبه هاي پرورش قرار دهيم.

زنبورهاي سوش كه براي اولين بار پيدا شده است بعد از پارازيت نمودن تخم ها پس از 5-4 روز مي ميرند كه اين زنبورها را داخل الكل 75% ريخته و براي شناسايي اتيكت ميزنند.

بيشترين فعاليت تريكوگراما در بهار تا اوايل پاييز است كه البته در طول روزهاي بسيار گرم تابستان اين فعاليت كاهش مي يابد. بهترين زمان جمع آوري تريكوگراما شهريورماه است كه حداكثر فعاليت تريكوگراما مشاهده مي شود.

تشخيص جنسيت زنبور تريكوگراما (♂ و♀):

 

زنبورهاي نر و ماده به راحتي از روي شاخك قابل تشخيصند. شاخكهاي زنبور ماده كوتاه، خميده و در انتها متورم و داراي موهاي كوتاه و ظريف و كم مي باشند ولي در زنبورهاي نر، شاخك بلند و در انتها داراي موهاي بلند و زيادي است. شاخكها به راحتي در زير بيني كولر با بزرگنماي 10 تا 20 ديده مي شود.

 

ذخيره سازي زنبور تريكوگراما:

 

1) نگهداري كوتاه مدت تريكوگراما:

در شرايط حرارتي 4-2 درجه و رطوبت 90-85 درصد مي توانيم تريكوگراما را در فاز پيش شفيرگي در يخچال معمولي هم نگهداري نماييم. در فاز پيش شفيرگي و شفيرگي به مدت 40-30 روز مي توان اقدام به ذخيره سازي نمود اما در فاز بلوغ نمي توانيم بيش از 10 روز نگهداري كنيم. در مدت نگهداري، هيچگونه اثر منفي در بيولوژي تريكوگراما بوجود نخواهد آمد.

 

2) نگهداري بلند مدت تريكوگراما:

نگهداشتن درازمدت در مرحله فعال تريكوگراما امكان ندارد. براي اينكه اين زنبور را به مدت زياد ذخيره سازي كنيم بايد در حالت نيمه فعال آنرا به دياپوز ببريم.

تريكوگراما در طبيعت زمستان گذراني مي كند. در مرحله لاروي در زماني كه تغذيه قطع شده و هنوز به مرحله پيش شفيرگي وارد نشده، در پاييز به دياپوز مي رود. ايجاد چنين حالتي در آزمايشگاه براي ذخيره سازي داراي اهميت است. شرايطي كه ايجاد مي شود بايد شرايط فيمابين طبيعت و آزمايشگاه باشد كه اين تركيب كمك شاياني به ما خواهد نمود تا همگام با طبيعت قدم برداريم.

در مرحله اول بايد رشد اوليه لاروها را به دياپوز ببريم كه براي اين منظور تخم پارازيته را بعد از يك الي دو روز اول در حرارت 23 درجه در روز و 10 درجه در شب با رطوبت 80 درصد و 16 ساعت روشنايي و 8 ساعت تاريكي نگهداري كنيم.

مرحله دوم يعني مرحله رشد لارو (سنين اول) در حرارت 10 درجه نگهداري مي شود و بعد از 3 الي 4 هفته اين حالت تبديل به فاز پيش شفيرگي مي شود و در اين مرحله در حرارت 3-2 درجه و با رطوبت 80-50% مي توانيم به مدت 6 تا 7 ماه نگهداري كنيم كه هيچگونه تغييرات منفي در زنبور ايجاد نمي شود.

براي خارج كردن زنبورها از حالت دياپوز نبايد مدت از دو ماه كمتر باشد كه در اين مرحله طي 7 تا 9 روز تخمها را در درجه حرارت هاي مختلف قرار مي دهيم كه اصولا در چهار روز اول 70 تا 95 درصد از زنبورها حركتشان مشخص مي شود. (نبايد تخم ها را يك دفعه در شرايط بهينه رشدي قرار دهيم).

 روش تولید تریکوگراما در انسکتاریوم

آلوده سازي:


لوازم مورد نياز:

1) نبشي: براي ساختن قفسه هايي كه سبدها را روي آن قرار دهيم

2) سبد يا آبكش: براي شستشوي جوها

3) سيني آبكش: براي آلوده سازي. براي كاهش هزينه ها مي توان از آبكش هاي پلاستيكي معمولي نيز براي آلوده سازي استفاده كرد

4) جو: بهتر است جو درشت و تميز باشد

5) الك: براي تميز كردن و جدا كردن خار و خاشاك احتمالي از جو استفاده مي شود. درصورتي كه جو تميز تهيه شود نيازي به الك نخواهد بود

6) لگن: براي شستشو و ضدعفوني جوها با كنه كش

7) قرص فستوكسين

8) ترازوي دقيق: براي وزن كشي تخم سيتوتروگا

9) تخم سيتوتروگا: بيد غلات با نام علمي Sitotroga cerealla به عنوان ميزبان واسط استفاده مي شود و زنبور تريكوگراما تخم هاي خود را داخل تخم بيد غلات مي گذارد (آن را پارازيت مي كند). تخم سيتوتروگاي تازه شيري رنگ بوده كه به تدريج به نارنجي تغيير رنگ مي دهد. زنبورها تخم هاي تازه را ترجيح مي دهند و تمايل كمتري به پارازيت تخمهاي نارنجي شده دارند.

10) ميله هاي باريك: براي جمع آوري لاروهاي تفريخ شده سيتوتروگا كه از سيني هاي آلوده سازي آويزان شده اند.

11) دماسنج و رطوبت سنج

 

ساختمان انسكتاريوم:

محل توليد تريكوگراما بايد داراي اتاق هاي مجزا باشد تا در طول مراحل توليد تداخل ايجاد نشود و امكان كنترل دما و رطوبت هاي متفاوت را داشته باشيم. پنجره ها و منافذ را بايد با پارچه يا مقواي مشكي پوشاند زيرا سيتوتروگا آفت انباري بوده و به تاريكي علاقه بيشتري دارد. منبع نوري اتاق پارازيت را نيز بايد خودمان تامين نماييم. تمام اتاق ها و سالن ها بايد هواكش داشته باشد تا بتوان تهويه مناسبي اعمال نمود. بهترين سيستم گرمايش شوفاژ است. درصورت استفاده از بخاري گازي يا نفتي بايد دقت كرد كه هيچگونه گازي از آنها متصاعد نشود. براي خنك كردن نيز از كولر گازي (در مناطق مرطوب) و يا كولر آبي (در مناطق خشك) استفاده مي شود. براي تامين رطوبت مورد نياز ميتوان از دستگاه هاي رطوبت ساز (سرد يا گرم) استفاده كرد. تجهيزات ديگر درانسكتاريوم شامل سردخانه (براي نگهداشتن تخم ها در دماي 4درجه) آزمايشگاه كوچك داراي لوپ يا بيني كولر و پتري ديش و لوله هاي آزمايش بزرگ و همچنين آون بزرگ مي شود. (داشتن يك آزمايشگاه كامل در انسكتاريوم لزومي ندارد. تنها وجود يك لوپ الزاميست.)

 

روش آلوده سازي:

قبل از انجام عمل آلوده سازي بايد اتاق را از هرگونه آلودگي و بخصوص حشرات پاك كنيم. سپس به ازاي هر متر مربع 3 تا 5 قرص فستوكسين به مدت 48 ساعت قرار دهيم و در صورت وجود لانه مورچه توسط سم سوين اتاق را شستشو دهيم. (توجه داشته باشيد كه فستوكسين بسيار سمي و براي انسان خطرناك است، بنابراين رعايت مسائل ايمني و استفاده از ماسك ضروريست.) در نهايت در صورتي كه قبلا نيز از آن مكان براي پرورش حشرات استفاده شده براي جلوگيري از شيوع كنه با سم نئورون سمپاشي مي نماييم.

براي ضدعفوني جوها به ازاي هر كيسه 50 كيلويي 1 عدد قرص فستوكسين به مدت 48 ساعت ميگذاريم و آنها را در يك اتاق در بسته و يا زير پلاستيك بدون منفذ قرار ميدهيم. پس از ضدعفوني جوها را به اندازه مشخص (بسته به سبدهاي خريداري شده معمولا 3 تا 6 كيلوگرم در هر سبد) در هر آبكش ميريزيم و با آب به خوبي ميشوييم بدين ترتيب كه آبكش حاوي جوها را داخل لگن پر از آب نموده و با دست كاملا جوها را به هم زده و شستشو ميدهيم. سپس جهت جلوگيري از جوانه زني جوها را در محلول پرمنگنات 4 در هزار به مدت 10 ثانيه غوطه ور مي كنيم. در صورتي كه آون بزرگ داشته باشيم بجاي استفاده از پرمنگنات مي توان جوها را پس از فستوكسين زدن به مدت 24 ساعت در دماي 80 درجه قرار داد.

پس از جذب رطوبت و دندانگير شدن جوها (در اثر فشردن يك دانه جو بين دو دندان جاي دندانها روي جو بماند ولي از هم نپاشد) زمان مناسب براي آلوده سازي فرا مي رسد. در اين مرحله دقت در مورد جوانه زني و كپك زدن جوها بسيار لازم است.

براي آلوده سازي در هر سيني يا آبكش به ازاي هر 3kg جو، 4 گرم تخم ميگذاريم. بايد توجه داشت كه تفريخ تخمها بلافاصله پس از آلوده سازي صورت پذيرد تا از جوانه زني يا كپك زدن جوها جلوگيري شود. به منظور تامين رطوبت اتاق آلوده سازي از رطوبت ساز استفاده مي كنيم. در صورتي كه رطوبت ساز نداشته باشيم بايد كف اتاق را مرتبا آبپاشي كرده و خيس نگه داريم.

 

پس از تفريخ، ورقه هاي تخم را جمع آوري و نابود مي كنيم. نفوذ لاروها به داخل دانه هاي جو معمولا از زمان آلوده سازي در حدود 7 الي 10 روز بسته به دما و رطوبت محيط و جوها به طول مي انجامد. در اين زمان لاروها ممكن است توسط تارهايي كه مي تنند از سيني آبكش ها خارج و آويزان شوند، در اين زمان مي توان لارو آبكشهاي پاييني را توسط ميله هاي باريك جمع آوري و به داخل آبكش ها برگرداند.

حدود 10 روز پس از آلوده سازي كه لاروها به داخل جو نفوذ كردند، شروع به هم زدن و رطوبت دهي به جوها مي كنيم. اين عمل را هر روز بايد انجام دهيم تا رطوبت و تهويه لازم در جوها تامين شود.

مرحله انتقال به داخل كاورها حدود 22 روز پس از آلوده سازي انجام مي شود. در اين زمان اولين پروانه هاي به اصطلاح پيش پرواز ظاهر شده و بلافاصله عمل انتقال كه در ادامه توضيح داده خواهد شد انجام مي گردد.

اتاق آلوده سازي در طول شبانه روز بايد تاريك باشد و بهتر است در جلوي درب هر اتاق يك زيرپايي كه مدام به محلول نئورون آغشته شده قرار گيرد.

دماي اتاق آلوده سازي حدود 27 و رطوبت بالاي 80 درصد توصيه مي شود.

براي تعيين درصد آلوده سازي مي توانيم 100 دانه جو را شكافته و تعداد دانه هاي لارو دار را بشماريم.

انتقال:

 

لوازم مورد نياز:

1- كاور: براي ساختن كاور مي توان از ميله هاي آهني 2*2، حلب، تور پارچه اي سفيد يا سياه رنگ استفاده نمود. البته در صورتي كه از آلومينيوم استفاده كنيم براي مدت طولاني تري قابل استفاده خواهد بود.

ابعاد كاور: 80*120*120 سانتيمتر

طول پايه: 120 سانتيمتر

ابعاد قيف پايين كاور: 80*90*120 سانتيمتر

تونل زير قيف: 15 سانتيمتر

فواصل بين قابها: 10 سانتيمتر

 

2- قاب: وسيله اي است از جنس چوب يا آلومينيوم و تورهاي فلزي گالوانيزه با منافذ 2 ميليمتري. قاب به گونه اي ساخته مي شود كه گنجايش 9 كيلوگرم جو آلوده را داشته باشد. بايد توجه داشت كه ته قاب بايستي بسته و بالاي آن باز باشد. در هر كاور تعداد 10 قاب قرار داده مي شود.

 

به محض ظهور پروانه هاي پيش پرواز (اولين بيدهاي بالغ كه روي آبكش ها مشاهده مي شود) بايد اقدام به عمل انتقال نمود. بدين منظور آبكش ها را درون لگن حاوي محلول نئورون 2 در هزار غوطه ور كرده و چند ثانيه به هم ميزنيم.

به دليل اينكه داخل هر دانه جو بك لارو زنده وجود دارد بايد از روي هم گذاشتن آبكشها براي نقل و انتقال خودداري كنيم تا باعث از بين رفتن لاروها نشويم.

در اين زمان بهم زدن جوها در روز و شب به دفعات براي خشك شدن و هوادهي بسيار ضروريست. اگر جوها خشك نشده باشند داخل كاور كپك ميزنند.

پس از 24 ساعت آبكش ها را به داخل قاب ها خالي مي كنيم. بايد توجه كرد كه در حين پر شدن قابها، جوهاي پايين ريخته لگد نخورد زيرا اين جوها حاوي لارو بوده و به راحتي له مي شوند.

پس از پر شدن قابها تعداد 10 قاب را به يك كاور منتقل مي كنيم. كاورها بايد قبلا ضد عفوني شده و توسط چسب ماستيك تمامي درزهاي آنها پر شده باشد، زيرا پروانه ها از هر سوراخي استفاده كرده و خارج مي شوند. پس از انتقال قابها كاور را توسط پارچه توري ميپوشانيم و يا اگر براي آن درب توري ساخته باشيم آنرا مي بنديم و از بسته بودن كامل آن و عدم وجود هر گونه درز و منفذ مطمئن ميشويم.

در زير هر كاور در پايين قيف يك تونل كوچك حلبي وجود دارد كه آن تونل را به يك سه راهي پليكا 16 متصل كرده و در دوطرف، سه راهي را با توري و كش مي پوشانيم. براي اتصال اين سه راهي به تونل از تيوپ ماشين استفاده مي شود. دقت شود كه سه راهي با زمين تماس نداشته باشد.

پروانه گيري:

 

دماي اتاق پروانه گيري مي بايست 23 الي 24 درجه و رطوبت نسبي هوا حدود 70 درصد باشد. در اين اتاق هم دماسنج و رطوبت سنج لازم است.

بعد از خارج شدن پروانه ها از جو و پرواز در داخل كاور، توسط دستگاه پمپ باد اقدام به پروانه گيري مي كنيم. بدين ترتيب پروانه ها كم كم به طرف قيف هدايت شده كه همزمان با آن با زدن ضربه هايي به قيف آنها را به داخل سه راهي ميريزيم. وقتي همه پروانه ها وارد سه راهي شدند آنرا جدا كرده و درب آنرا محكم ميگيريم تا پروانه اي خارج نشود.

دبه اي را بايد از قبل بدين صورت تهيه كنيم كه نصف آن را بريده و ته آن دبه را با توري و كش مسدود كنيم. پروانه هاي داخل سه راهي را به داخل اين دبه خالي مي كنيم و جهت انجام عمل پرزگيري زير دستگاه هود ميبريم. هود را روشن كرده و دبه محتوي پروانه ها را در زير آن به آرامي تكان مي دهيم تا بال و پرز پروانه ها الك شود. در اين زمان بايد مراقب بود پروانه ها در حين اين عمل بيرون نيايند و حداكثر پرزها گرفته شود.

 

تخم گيري:

براي تخم گيري نياز به قيف هاي پلاستيكي داريم كه دو طرف آن بايد با توري هايي كه قبلا با كش تهيه نموده ايم پوشانده شود تا پروانه ها نتوانند خارج شوند. بهتر است قيف ها را به منظور عبور هوا و تهويه سوراخ دار كنيم.

قيف هايي كه آماده كرده ايم را مرتب بر روي يك صفحه مسطح قرار داده و پروانه ها را از داخل دبه پرزگيري به داخل آن خالي مي كنيم. ميزان پروانه ها داخل هر قيف به مقداري است كه يك لايه پروانه سطح توري كف قيف را بپوشاند به طوري كه روي هم نباشند.

اتاق تخمگيري نيز بايد قبلا ضدعفوني شده و تمام مناقذ آن گرفته شده باشد و هيچ نوري وارد اتاق نشود. قفسه بندي اتاق بايد طوري باشد كه در هر قفسه بتوان به راحتي قيف ها را جابجا كرد. بهتر است بلندي هر طبقه از قفسه حدود 5 سانتيمتر از بلندي  قيف بالاتر باشد. روي قفسه ها كاغذهاي غير روغني به ابعاد ته قيف ميگذاريم و قيف ها را روي آنها قرار مي دهيم. از هر قيف 3 الي 4 روز تخمگيري مي شود و هر روز بايد كاغذهاي زير قيف ها را عوض كنيم. روز دوم معمولا بهترين تخم ها را توليد مي كند.

مدت پروانه گيري يا بعبارت ديگر طول عمر هر كاور تا يك ماه مي باشد. البته زماني كه ميزان پروانه گيري در اواخر دوره كاهش يابد ديگر موقع باطل كردن كاور است. اين زمان ممكن است حدود روز بيست و پنجم باشد. در هر صورت نبايد كاور را بيش از 30 روز نگه داشت زيرا خطر شيوع كنه افزايش مي يابد.

مرحله تخم گيري بسيار حساس است، كاغذها بايد خشك بوده و درجه حرارت محيط از 24 و رطوبت از 60 درصد بيشتر نباشد.

نكته قابل توجه اين است كه تمام پروانه هاي آزاد (به اصطلاح خودم پروانه هاي ولگرد) توسط جاروبرقي بايد جمع آوري شوند زيرا باعث گسترش آلودگي مي گردند.

پس از پايان تخم گيري روز اول (24 ساعت پس از پروانه گيري) قيف ها را جابجا مي كنند، يعني قيف هاي روز اول به قفسه هاي روز دوم انتقال مي يابند و برگه هاي حاوي تخم از زير آنها جمع آوري مي شوند. البته قبل از جابجايي بايد ته قيف ها را با يك برس نرم داخل يك ظرف پاك نمود زيرا همواره تخمهايي وجود دارند كه به توري چسبيده است. اين تخمها كه به صورت فله جمع آوري مي شود در آلوده سازي مجدد مورد استفاده قرار مي گيرد.

پس از پايان تخم گيري هر سري، قيف ها و توري ها را با آب و پودر شستشو و وايتكس ميشوييم و در آفتاب خشك مي نماييم.

نكات ضروري در مراحل پروانه گيري و تخم گيري:

 

1-     بايد ميزان پرز بالها را به حداقل رساند.

2-     از خشك بودن قيف ها و كاغذها و همچنين محل تخم گيري اطمينان حاصل نمود.

3-     بازديد تصادفي قيف ها براي تخمين مرگ و مير پروانه ها و دلايل مرگ و مير (ويروس، رطوبت بالا، حرارت بالا، گازهاي ديگر، كنه و ...) بهتر است كه از پروانه ها نمونه گيري شود و نمونه ها در زير بيني كولر به دقت مورد بررسي قرار گيرد. (نمونه ها را از كاور تهيه كنيد.)

4-     اتاق تخم گيري بطور كامل از ساير اتاقها مجزا بوده و چراغ اين اتاق ها در طول روز روشن نشود.

5-     درب قيف ها حتما محكم بسته شود.

6-     رطوبت و دماي آن مرتب كنترل شود.

7-     قبل از انجام عمل پر كردن قابها، اتاق كاورها (سقف و كف) با سم نئورون سمپاشي شود.

8-     هر اتاق بايد پادري داشته باشد و اشخاص نيز حتما با دمپايي مخصوص در اتاقها تردد كنند.

9-     پس از انجام پروانه گيري از محكم بودن لوله هاي اتصال سه راهي پليكا به تونل زير قيف كاور اطمينان حاصل شود.

10- سه راهي ها از زمين فاصله داشته باشند.

11- نكته مهم در باد گرفتن پروانه ها اطماينان از خشك بودن باد توليدي از پمپ است. به همين دليل قبل از بادگيري پيچ تخليه پمپ را باز نموده تا آب جمع شده در مخزن هواي آن خارج شود. اندازه گيري روغن موتور پمپ باد نيز لازم است.

12- عمل بادگيري با دقت صورت گيرد تا در هر زمان كليه پروانه ها از كارو خارج شوند. در صورت زياد بودن پروانه ها مي توان عمل پروانه گيري را در 2 يا 3 نوبت در روز انجام داد.

13- از كشيدن سيگار در محل كار جدا خودداري شود و اصولا هر چيزي كه ايجاد دود و يا گاز نمايد از مكان دور شود.

14- تمام اتاق ها،‌قفسه ها، كاورها بايد داراي اتيكت مربوط به خود باشند.

15- تخم هاي توليد شده را در صورتي كه اتاق پارازيت آماده نباشد در سردخانه در دماي 4 درجه مي توان به مدت يك هفته نگهداري نمود. اين تخمها در دماي محيط به سرعت نارنجي رنگ مي شوند و ديگر مناسب براي پارازيت نيستند.

16- بعد از برداشتن ورقه هاي تخم از زير قيف ها، تكاندن آنها در هواي آزاد الزاميست زيرا اين كار باعث خارج شدن پرزها و يا كنه احتمالي از اطراف تخم ها مي شود.

17- در صورت تخم گذاري مناسب، پروانه ها به صورت يك دايره ( به اندازه سطح ته قيف) بروي كاغذ تخم مي گذارند در صورتيكه تراكم و يكنواختي و پراكندگي روي ورقه تخم فقط در يك طرف باشد (به صورت نيم دايره) نشان دهنده اين است كه سطحي كه قيفها روي آن قرار دارند ناصاف بوده و قيف به خوبي روي كاغذ قرار نگرفته است.

18- بعد از انجام عمل پروانه گيري و تخمگيري، جدول مربوط به آن حتما پر شود تا از ميزان توليد، اطلاع كافي داشته باشيد.

19- در اتاق پروانه گيري بهتر است براي به تله انداختن پروانه هاي آزاد از تله هاي نوري استفاده شود.

20- پروانه هاي زنده در داخل قيف به پارچه توري مي چسبند ولي پروانه هاي مرده با يك حركت و تكان دادن قيف به راحتي جابجا مي شوند.

21- در صورتي كه تعدادي لارو در داخل سه راهي پليكا باشد و يا كارگران احساس خارش كنند اين نشانه ها به دليل گسترش كنه است.

برش و كارت زني:

 

برش برگه ها:

نحوه برش برگه هاي پارازيت شده بسيار حائز اهميت است زيرا اين برش بايد بصورتي انجام شود كه تعداد 600 عدد تخم پارازيت شده براي هر تريكوكارت بريده شود. روش برش با توجه به نوع توزيع تخم ها روي برگه و درصد تخم هاي پارازيت شده متفاوت خواهد بود. اين مرحله بايد به دست كارگران مجرب صورت گيرد.

در برش بهتر است از قيچي هاي با لبه نازك استفاده نمود تا به تخمها آسيب كمتري برسد.

 

كارت زني:

بعد از برش برگه ها آنها را توسط چسب مايع به تريكوكارتها چسبانيده سپس زبانه تريكوكارت را كه به عنوان يك پوشش براي تكه ها بحساب مي آيد بر روي تخمها بر مي گردانيم. بايد توجه شود كه به تخمها فشاري وارد نشود.

مقدار چسب بايد كم (به اندازه يك قطره) باشد تا باعث غرق شدن تخمها نشود.

كارتهاي آماده شده را در يك جعبه سوراخدار گذاشته و روي جعبه تاريخ پارازيت و كارت زني را نوشته و آنرا به سردخانه با دماي 4 درجه انتقال مي دهيم.

 

جدولهاي مورد نياز در انسكتاريوم:

 

جدول برنامه ريزي

تاريخ

قرص گذاري

شستشوي جو

آلوده سازي

كاورگذاري

پروانه گيري

تخليه كاور

توضيحات

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

...

 

جدول وضعيت آلوده سازي

سري

كيلوگرم جو

تاريخ شستشوي جو

تاريخ آلوده سازي

تاريخ تفريخ

درصد تفريخ

تاريخ انتقال

تاريخ پروانه گيري

تاريخ تخليه

آلوده سازي جايگزين

ميزان تخم به گرم

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

...

 

جدول نمونه گيري از جوهاي حاوي لارو (15 روز بعد از آلوده سازي)

تاريخ آلوده سازي

وزن غله آلوده شده

تاريخ آماربرداري

آناليز غلات

لارو

شفيره

غله (جو)

ريز

متوسط

درشت

سوراخ شده

سوراخ نشده

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

...

 

جدول تخمگيري

تاريخ

شماره كاور

وزن پروانه

وزن تخم

 تعداد قيف

وزن تخم روز اول

وزن تخم روز دوم

وزن تخم روز سوم

وزن تخم روز چهارم

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

...

 

جدول تحويل زنبور

تاريخ توليد

تاريخ تحويل

تعداد كارت

تعداد كل

توضيحات

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

...

منبع


نویسنده: دکتر آیدین زیبایی و دکتر رقیه حبیبی ׀ تاریخ: جمعه 13 ارديبهشت 1392برچسب:, ׀ موضوع: <-CategoryName-> ׀

CopyRight| 2009 , plant-protection-science.LoxBlog.Com , All Rights Reserved
Powered By LoxBlog.Com | Template By:
NazTarin.Com