گیاهپزشکی(حشره شناسی و بیماری شناسی کشاورزی)

گیاهپزشکی(حشره شناسی و بیماری شناسی کشاورزی)

سایت تخصصی رشته گیاهپزشکی

هنگامی که دمای هوا از صفر درجه پایین تر رود، گیاهان حساس آسیب می بینند و میزان تولیدآنها شدیداً تحت تأثیر قرار می گیرد. بنابراین خساراتی که بر تولید کنندگان محصولات کشاورزی ودر نتیجه به اقتصاد یک کشور وارد می شود، می تواند بسیار مخرب و جدی باشد . با وجود این اهمیت فراوان، اطلاعات و دانش اندکی در مورد چگونگی حفاظت گیاهان در برابر سرما و یخ زدگی وجوددارد و در کشور ما اقدامات عملی در زمینه معرفی و بهر ه گیری از روش های حفاظتی نوین نیز درمراحل ابتدایی قرار دارد . بنابراین لازم است که منابع اطلاعاتی سهل الوصول و ساده ای وجود داشته باشد که بتواندزا رعان را در جهت مقابله با این مشکل یاری دهد .

درذیل به برخی از روشهای جلوگیری اشاره گردیده است:

1- استفاده از دستگاه اعلام یخ بندانFrost Alarm

تولیدکنندگان م عمولا" ، از زنگ های اعلام کنند ه خطر یخ بندان استفاده می کنند. این ابزار آژیر اعلام کننده خطر یخبندان حسگرهایی هستند که در باغ یا در یک منطقه ای قرار داده می شوند که دمای مشابه با دمای باغ دارد . یک زنگ اعلام کننده ، معمولاً در زیر تخت باغدار قرار می گیرد و زمانی که دمای بیرون به سطح تنظیم شده می رسد (معمو لا چند درجه بالای دمای بحرانی ) به کار می افتد وباغدار را مطلع می سازد. غالب تولید کنندگان یک قانون خاص تجربی برای تنظیم و شروع راه اندازی آلارم دارند. البته این قانون با پیشرفت فصلی تفاوت میکند.

1-2 ) کشیک شبانه

وقتی آلارم یخ بندان فعال می شود ، تولید کننده بیدار می شود ، یک دوره کشیک آغاز می شود .تولیدکننده در باغ می چرخد، کشیک می دهد و دوره های درجه حرارت های بحرانی را مشخص می کند. بعضی تولیدکنندگان از وسایل الکترونیکی برای نمایش مداوم دما استفاده می کنند . آنها همچنین از رادیو به اخبار وضعیت آب و هوا که نقاط شبنم را اطلاع می دهد و هر نوع تغییر در شرایط  آب و هوا را اعلام می کند ، گوش می دهند. یک باغدار حتی اگر ببیند همسایه اش بیدار نیست ، معمو لا اورا از خطر آگاه میکند.

2-2 ) تصمیمگیری برای اعمال حفاظت

در صورتی که همه ابزار و وسایل به درستی کار کنند ، شروع به کار یک سیستم حفاظتی باید واقعا آنی باشد. بعضی مواقع تولیدکنندگان ماشین ها را روشن می کنند و آنها را با ادامه کاهش دماها تنظیم می کنند. حدود 5 دقیقه طول می کشد تا ماشین ها به حد کافی هوای مخلو ط ایجاد کنند تا مؤثر باشد .شروع کار و روشن کردن آبپاش ها آسان تر است . باغدار فقط باید یک دریچه را برگرداند و دربیشتر مواقع ، یک پمپ را روشن نماید . تعدادی از ماشین های باد الکتریکی و بعضی آبپا ش ها مجهزبه کلید های روشن کننده خودکارند یا سوپاپ خودکار دارند که دستگاه ها را در یک دمای تنظیمی روشن میکنند.

3 به کارگیری روش حفاظتی

رو شهای حفاظتی به دو نوع فعال و غیر فعال تقسیم می شوند.حفاظت غیرفعال شامل روش هایی است که در زمان قبل از فرا رسیدن شب های یخبندان انجام میشود تا نیاز به اجرای رو شهای فعال برطرف شود.برای مثال عملیات مدیریتی غیرفعال شامل موارد زیر است:1. انتخاب مکان2. مدیریت زهکشی هوا3. انتخاب گیاه4. درختکاری در پوشش گیاهی 5. مدیریت تغذیة گیاه 6. هرس به موقع 7. سرمادهی به منظور تأخیر در شکوفه دهی 8. استفاده از مواد شیمیایی جهت تأخیر در شکوفه دهی 9. پوشاندن گیاه 10 . خودداری از عملیات خا کورزی 11 . آبیاری صحیح

روش های حفاظتی فعال شامل اقداماتی است که در شب های وقوع یخبندان به منظور تعدیل و کاهش اثرات دماهای زیر صفردرجه انجام م یگیرد. این رو شها عبارتند از:

1. بخار یها

2. ماشینهای باد

3. بالگردها

4. آ بپا شها

5. آبیاری سطحی

6. عایقسازی با کف

7. مه سازها

8. رو شهای ترکیبی فعال

هزینة هر یک از این روش ها متغیر است و به امکانات و قیمت های محلی بستگی دارد . اما سود حاصل از استفاده از این سیستم ها به سایر موارد استفاده از آنها هم بستگی دارد (مثلاً آب پاش ها را می توان برای آبیاری هم استفاده کرد ). هزینه ها و سود اقتصادی حاصل از سیستم های مختلف رادر مطلب بعدی مورد بحث قرار خواهم داد.

منبعmehrnooshrafeie.persianblog.ir/1392/2/
 


نویسنده: دکتر آیدین زیبایی و دکتر رقیه حبیبی ׀ تاریخ: سه شنبه 5 شهريور 1392برچسب:, ׀ موضوع: <-CategoryName-> ׀

CopyRight| 2009 , plant-protection-science.LoxBlog.Com , All Rights Reserved
Powered By LoxBlog.Com | Template By:
NazTarin.Com