گیاهپزشکی(حشره شناسی و بیماری شناسی کشاورزی)

گیاهپزشکی(حشره شناسی و بیماری شناسی کشاورزی)

سایت تخصصی رشته گیاهپزشکی

دانشمندان با الهام از توانایی حرکت حشرات بر روی سطوح عمودی موفق به ابداع نوار چسبی شده اند که می توان هزاران بار آن را از سطح جدا کرده و دوباره چسباند بدون اینکه قدرت چسبندگی آن از دست برود.

دانشمندان موسسه جانورشناسی دانشگاه کیل در آلمان با مطالعه بر روی شیوه های راه رفتن حشرات بر روی دیوارها با استفاده از تارهای مویی کوچکی که بر روی سطح بدنشان وجود دارد موفق به ابداع نوار چسبی شده اند که از ویژگی مشابه چسبندگی این تارها برخوردار است.

این محققان نواری سیلیکونی متشکل از تارهایی ریز را ابداع کرده اند، این نوار چسب به اندازه ای قدرتمند است که یکی از محققان توانست با کمک آن خود را از سقف آویزان کند. کلید اصلی توانایی ویژه حشرات در راه رفتن بر روی دیوار این حقیقت است که هزاران تار موجود بر روی بدن آنها از نوک مسطحی برخوردار هستند که می توانند سطح تماس با دیوار را به حداکثر برساند.

استانیسلاف گورب" محقق ارشد این پروژه در موسسه جانورشناسی دانشگاه کیل با کمک ابداع جدید خود را از سقف آویزان کرده است

 

به گفته محققان مهمترین عامل برای چسبندگی مناسب، تماس کافی با سطح است و از آنجایی که تارهای مو از نقاط تماس متعددی برخوردارند می توانند تقریبا با هر سطحی تماسی مناسب ایجاد کنند. کندن نوار چسبی که محققان ابداع کرده اند دو برابر دشوارتر از کندن نوار چسبی سیلیکونی مشابه با سطحی هموار است.

بر اساس گزارش دیلی میل، ویژگی دیگر این نوار چسب این است که می توان از آن در زیر آب نیز استفاده کرد و همچنین پس از استفاده از آن هیچ نشانه ای از رسوبات چسبی بر روی سطح به جا نمی ماند. این نوع از چسبها که با الهام از ساختارهای زیستی ساخته شده اند از کاربردهای تجاری متعددی برخوردارند که از آن جمله می توان به استفاده از این چسبها در روباتهای تجسسی برای بالا رفتن از دیوارها اشاره کرد.



نویسنده: دکتر آیدین زیبایی و دکتر رقیه حبیبی ׀ تاریخ: پنج شنبه 20 مهر 1391برچسب:, ׀ موضوع: <-CategoryName-> ׀

CopyRight| 2009 , plant-protection-science.LoxBlog.Com , All Rights Reserved
Powered By LoxBlog.Com | Template By:
NazTarin.Com